JEG ER EN AV DE FRUSTRERTE FRUER

JEG ER EN AV DE FRUSTRERTE FRUER i Den Romersk-Katolske Kirke. Denne bloggen vil fungere som en dagbok, en moderne katolsk "Hyde Park". Her kan jeg si høyt det som ingen tør å hviske lavt. Men ikke la dere lure: jeg er hverken skismatiker eller heretiker. Jeg er en middelaldrende kvinne; lærer av yrke, husmor av overbevisning og katolikk av nødvendighet siden jeg som 20-åring ble opptatt i Kirkens fulle fellesskap. Kirken er min "raison d'être". Jeg sier med Georges Bernanos, en fransk forfatter som jeg kommer til å henvise flittig til på denne bloggen: "utenfor Kirken vil et folk alltid være et folk av bastarder, et folk av hittebarn".

Til tross for dagbok-allegorien kommer jeg neppe til å skrive på denne bloggen hver dag , men jeg skal med ujevne mellomrom dele mine tanker med eventuelle lesere. Hvis ingen lesere melder seg, får jeg dele mine tanker med meg selv. Det er jeg FLINK TIL. En gang ble jeg spurt om hvorfor jeg snakker med meg selv, og da svarte jeg vedkommende prest at bare hos meg selv finner jeg intelligente svar :)
Jeg tar gjerne imot kommentarer til det jeg skriver på bloggen.

God lesning! Hilsen Unni, på bloggen også omtalt som Mamma

1. mai 2011

Litani til den salige Johannes Paul II

Litani til den salige Johannes Paul II
Av  Kardinal Joseph Ratzinger, 16.04.2005

Kyrie, eleison – Christe, eleison -  Kyrie, eleison
Kristus, hør oss.                            Kristus, bønnhør oss.
Gud Fader i himmelen,                   miskunn Deg over oss
Gud, Sønn, verdens Frelser            miskunn Deg over oss
Gud, Hellige Ånd                           miskunn Deg over oss
Hellige Treenighet, én Gud             miskunn Deg over oss
Hellige Maria, Guds mor                be for oss

Johannes Paul, Pilegrim for Det Glade Budskap                                    be for oss
Johannes Paul, Pilegrim som bragte Sannheten                                      be for oss
Johannes Paul, Pilegrim for dialogen                                                      be for oss
Johannes Paul, Hyrde for intellektuelle                                                   be for oss
Johannes Paul, Hyrde for journalister                                                     be for oss
Johannes Paul, Hyrde for reisende                                                         be for oss
Johannes Paul, Hyrde for kunstnere                                                       be for oss
Johannes Paul, Hyrde for sportsutøvere                                                 be for oss
Johannes Paul, Hyrde for arbeidere og arbeidsløse                                 be for oss
Johannes Paul, Hyrde for polakker                                                        be for oss
Johannes Paul, Hyrde for hele verden                                                    be for oss
Johannes Paul,  alle barns venn                                                              be for oss
Johannes Paul, ungdommens store venn                                                 be for oss
Johannes Paul, eksempel for overgivelse til Den Uplettede                      be for oss
Johannes Paul, eksempel for arbeidsomhet                                           be for oss
Johannes Paul, eksempel for ydmykhet                                                 be for oss
Johannes Paul, trøster for lidende og uhelbredelig syke                          be for oss
Johannes Paul, trøster for uføre og bevegelseshemmede                        be for oss
Johannes Paul, trøster for de døende                                                     be for oss
Johannes Paul, prest åpen for mennesket                                               be for oss
Johannes Paul, hjertelige, ærlige og gledesfylte prest                              be for oss
Johannes Paul, forbeder for Den gudommelige Barmhjertighet               be for oss    
Johannes Paul, forbeder for fred                                                           be for oss
Johannes Paul, forbeder for kjærlighetens sivilisasjon                             be for oss
Johannes Paul, forbeder for sosial rettferdighet                                      be for oss
Johannes Paul, forbeder for håpet som overskrider døden                     be for oss
Johannes Paul, lærer i bønnen                                                               be for oss
Johannes Paul, lærer i patriotismen                                                        be for oss
Johannes Paul, lærer i økumenikken                                                      be for oss
Johannes Paul, forsvarer for livet fra unnfangelsen til en naturlig død       be for oss
Johannes Paul, forsvarer for menneskets verdighet                                 be for oss
Johannes Paul, kjemper for Tro, Håp og Kjærlighet                               be for oss

Guds Lam, som tar bort verdens synder                         Skån oss, Herre
Guds Lam, som tar bort verdens synder                         Bønnhør oss, Herre
Guds Lam, som tar bort verdens synder                         Miskunn deg over oss

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar