JEG ER EN AV DE FRUSTRERTE FRUER

JEG ER EN AV DE FRUSTRERTE FRUER i Den Romersk-Katolske Kirke. Denne bloggen vil fungere som en dagbok, en moderne katolsk "Hyde Park". Her kan jeg si høyt det som ingen tør å hviske lavt. Men ikke la dere lure: jeg er hverken skismatiker eller heretiker. Jeg er en middelaldrende kvinne; lærer av yrke, husmor av overbevisning og katolikk av nødvendighet siden jeg som 20-åring ble opptatt i Kirkens fulle fellesskap. Kirken er min "raison d'être". Jeg sier med Georges Bernanos, en fransk forfatter som jeg kommer til å henvise flittig til på denne bloggen: "utenfor Kirken vil et folk alltid være et folk av bastarder, et folk av hittebarn".

Til tross for dagbok-allegorien kommer jeg neppe til å skrive på denne bloggen hver dag , men jeg skal med ujevne mellomrom dele mine tanker med eventuelle lesere. Hvis ingen lesere melder seg, får jeg dele mine tanker med meg selv. Det er jeg FLINK TIL. En gang ble jeg spurt om hvorfor jeg snakker med meg selv, og da svarte jeg vedkommende prest at bare hos meg selv finner jeg intelligente svar :)
Jeg tar gjerne imot kommentarer til det jeg skriver på bloggen.

God lesning! Hilsen Unni, på bloggen også omtalt som Mamma

1. mai 2011

Så mange gode gjerninger han har gjort - Dayeinu - om den salige Johannes Paul II

Dayeinu om den salige Johannes  Paul II:
Kamah Ma'alot Tovot  - så mange gode gjerninger han har gjort - 
av rabbi Leigh Lerner , overrabbi i synagogen Emanu-El-Beth Sholom i Montréal, Canada

Dayeinu (det hadde vært nok) er en takksigelsesbønn som fremsies under seder - den jødiske påsken- som takk for alt Gud gjorde da Han førte det jødiske folk ut av Egypt. Hvis Han bare hadde gjort en liten del av det Han gjorde, ville det ha vært nok.
Rabbi Lerner er visepresident i gruppen for jødisk- kristen dialog i Montréal. Han har skrevet denne takksigelsesbønnen for alt Johannes Paul II har gjort for det jødiske folket, og han fremsa den under en minnestund 7. april 2005. 

 “Hvis Johannes Paul II hadde besøkt Auschwitz, men ikke gått direkte til det jødiske minnesmerket der
 – Dayeinu!
Hvis han hadde besøkt synagogen i Roma, men ikke fordømt antisemittismens synd
 - Dayeinu!
Hvis han hadde fordømt antisemittismen, men ikke formant det forente Tysklands ambassadør mot “den tunge byrden av skylden for drapet på det jødiske folk” som for de kristne “må bli et vedvarende kall til bot”
 – Dayeinu!
Hvis han hadde oppfordret de kristne til bot, men ikke ledet en Yom HaShoah-minnestund i Vatikanet
- Dayeinu!
Hvis han hadde minnet Yom HaShoah, men ikke anerkjent Israel
 – Dayeinu!
Hvis han hadde anerkjent Israel, men ikke utvekslet ambassadører
– Dayeinu!
Hvis han hadde utnevnt en ambassadør, men ikke bedt om tilgivelse for synden mot jødene
– Dayeinu!
Hvis han hadde bedt om tilgivelse, men ikke besøkt Israel
 – Dayeinu!
Hvis han hadde besøkt Israel, men ikke kysset Israels jord
 – Dayeinu!
Hvis han hadde kysset Israels jord, men ikke besøkt Yad VaShem
 – Dayeinu!
Hvis han hadde besøkt Yad VaShem, men ikke gått til Kotel
 – Dayeinu!
Hvis han hadde gått til Kotel, men ikke lagt sin bønn i muren
 – Dayeinu!

Men han besøkte Auschwitz og det jødiske minnesmerket der, han besøkte synagogen i Roma, han fordømte antisemittismens synd, han formante Tyskland, han oppfordret de kristne til anger, han minnet Yom HaShoah, han anerkjente Israel og utnevnte en ambassadør til Israel, han bad om tilgivelse for synden mot jødene, han  besøkte Israel og kysset Israels jord, han besøkte Yad VaShem, han gikk til Kotel og la en bønn i muren.  
Alt dette og enda mer, både doblet og flerdoblet, er de gode ting Den Evige har gjort for oss gjennom denne mannen, Johannes Paul II.
Al ashat kama vechama tova shefula umechupelet lamakom aleinu.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar