JEG ER EN AV DE FRUSTRERTE FRUER

JEG ER EN AV DE FRUSTRERTE FRUER i Den Romersk-Katolske Kirke. Denne bloggen vil fungere som en dagbok, en moderne katolsk "Hyde Park". Her kan jeg si høyt det som ingen tør å hviske lavt. Men ikke la dere lure: jeg er hverken skismatiker eller heretiker. Jeg er en middelaldrende kvinne; lærer av yrke, husmor av overbevisning og katolikk av nødvendighet siden jeg som 20-åring ble opptatt i Kirkens fulle fellesskap. Kirken er min "raison d'être". Jeg sier med Georges Bernanos, en fransk forfatter som jeg kommer til å henvise flittig til på denne bloggen: "utenfor Kirken vil et folk alltid være et folk av bastarder, et folk av hittebarn".

Til tross for dagbok-allegorien kommer jeg neppe til å skrive på denne bloggen hver dag , men jeg skal med ujevne mellomrom dele mine tanker med eventuelle lesere. Hvis ingen lesere melder seg, får jeg dele mine tanker med meg selv. Det er jeg FLINK TIL. En gang ble jeg spurt om hvorfor jeg snakker med meg selv, og da svarte jeg vedkommende prest at bare hos meg selv finner jeg intelligente svar :)
Jeg tar gjerne imot kommentarer til det jeg skriver på bloggen.

God lesning! Hilsen Unni, på bloggen også omtalt som Mamma

10. feb. 2011

Hvilken vei tar Kirken i dette landet når den kaster ut to syttiårige nonner

Katolsk.no leste jeg nylig at sr Elaine og sr Francis er trukket ut fra klosteret i Larvik. Dette skjer, står det, etter en beslutning tatt ved kapitlet hos Klarissene i Irland og ved dekret av Kongregasjonen for ordensfolk i Roma. Sr Elaine har vært på sabbatsår siden sommeren 2010, fremdeles ifølge nettsidene til Katolsk.no.  Både hun og sr Francis kom til Larvik og grunnla Høysteinane  kloster i 1995. Nå er deres gjerning i Norge over. På Katolsk.no står de nå oppført som “søstre som tidligere har virket i Norge”.
Sr Elaine og sr Francis, som begge er i 70-årene, hadde viet hele sitt voksne liv til tjeneste i Norge. Det var hit Gud kalte dem. Jeg, og mange med meg, trodde at det var her de skulle bli resten av sine dager, i bønn og virke for menneskene og Kirken i dette landet. Plutselig forsvinner de – i det stille, uten avskjed, uten at noen forteller oss hva de skal og hvorfor. De er bare “trukket ut”. Eksklaustrert kalles det på kirkespråket.

Kan noen fortelle oss hva som foregår?
Kan noen forklare oss hvem som står bak denne bestemmelsen? For det er ikke søstrene selv, såpass forstår jeg. Det er ikke frivillig de har forlatt Norge. De er blitt tvunget til å dra. En politisk kommentator ville ha spurt: “Hvem tjener på dette?”
Selv stiller jeg spørsmålet på en annen måte: Hvilken vei tar Kirken i dette landet når den kaster ut to syttiårige nonner som har hatt sin tjeneste her i 16 år?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar