JEG ER EN AV DE FRUSTRERTE FRUER

JEG ER EN AV DE FRUSTRERTE FRUER i Den Romersk-Katolske Kirke. Denne bloggen vil fungere som en dagbok, en moderne katolsk "Hyde Park". Her kan jeg si høyt det som ingen tør å hviske lavt. Men ikke la dere lure: jeg er hverken skismatiker eller heretiker. Jeg er en middelaldrende kvinne; lærer av yrke, husmor av overbevisning og katolikk av nødvendighet siden jeg som 20-åring ble opptatt i Kirkens fulle fellesskap. Kirken er min "raison d'être". Jeg sier med Georges Bernanos, en fransk forfatter som jeg kommer til å henvise flittig til på denne bloggen: "utenfor Kirken vil et folk alltid være et folk av bastarder, et folk av hittebarn".

Til tross for dagbok-allegorien kommer jeg neppe til å skrive på denne bloggen hver dag , men jeg skal med ujevne mellomrom dele mine tanker med eventuelle lesere. Hvis ingen lesere melder seg, får jeg dele mine tanker med meg selv. Det er jeg FLINK TIL. En gang ble jeg spurt om hvorfor jeg snakker med meg selv, og da svarte jeg vedkommende prest at bare hos meg selv finner jeg intelligente svar :)
Jeg tar gjerne imot kommentarer til det jeg skriver på bloggen.

God lesning! Hilsen Unni, på bloggen også omtalt som Mamma

17. feb. 2011

Åpent brev til Den katolske Kirke i Norge v/ biskop Bernt Eidsvig

"Jeg er en fremmed i et fremmed land" Moses
http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat6/thread127595/


Onsdag 12. januar ble Maria Amelie arrestert etter å ha holdt foredrag ved Nansenskolen. Hun ble senere tvangsutsendt til Moskva. Hennes “forbrytelse” bestod i at hun - etter at familien fikk avslag på sin asylsøknad - oppholdt seg åtte år ulovlig i Norge, lærte seg språket, ble integrert og skaffet seg en utdannelse - og lot være å melde seg frivillig for politiet for å forlate landet da hun fylte 18. 

I kjølvannet av Maria Amelie-saken er oppmerksomheten blitt rettet mot stadig flere rystende enkeltsaker: Med politikernes godkjennelse splitter UDI og UNE barnefamilier ved å kaste familieforsørgere ut av landet (jfr. Kaplan-saken: http://www.facebook.com/#!/pages/Stott-Kaplans-kamp-om-a-fa-bli-i-Norge-sammen-med-sin-familie/176533089042158 ),   
og ved å nekte barn å gjenforenes med sine foreldre
 (jfr. kampenmotudi@groups.facebook.com). Syke og funksjonshemmede asylsøkere kastes ut (jfr. Dritan Kreshpai: http://www.adressa.no/meninger/article1561067.ece). Barn som har bodd i årevis i Norge og er godt integrert, kastes ut (jfr. Torvan Khider). Mennesker som har fått tildelt skattekort og som har arbeidet i årevis og betalt skatt her, blir truet med utsendelse, under mottoet: “Intet menneske er ureturnerbart” (jfr. etiopierne i Domkirken). Mange av disse sakene kunne ha vært unngått og løst innenfor det gjeldende regelverket. I stedet blir vi vitne til menneskelige tragedier som selvmord, forsvinninger og sultestreiker.

Maria Amelie-saken ble en vekker for det norske folk. Myndighetenes behandling av henne og andre asylsøkere har rørt ved samvittigheten og åpnet øynene til mange av oss.  Det er mange mennesker som nekter å godta den uverdige behandlingen asylsøkere og papirløse blir utsatt for. Flere frivillige organisasjoner har samlet seg i kampanjen “Ingen mennesker er ulovlige”. Enkeltpersoner har engasjert seg, underskriftskampanjer er satt i gang, facebooksider samler titusenvis av mennesker som uttrykker både fortvilelse, harme og sorg over hvilken behandling et av verdens rikeste land utsetter de mest rettsløse av våre medmennesker for. Også fagfolk reagerer: jurister, psykologer og andre.

Gjennom historien har norske røster hevet seg og tatt til motmæle mot urett og statlige overgrep i mange situasjoner. Wergeland, Bjørnson og Nansen er lysende eksempler i så måte.
I Maria Amelie-saken, og i lignende saker i kjølvannet av den, har Den norske Kirke engasjert seg på en konkret og synlig måte. Den katolske Kirke, som jeg selv tilhører, har imidlertid vært foruroligende taus. Jeg er sikker på at en del katolikker engasjerer seg i andre organisasjoner eller på individuell basis, og det er godt. Norges kristne Råd, som Den katolske Kirke er medlem av, og Caritas, Den katolske Kirkes hjelpeorganisasjon, er medlemmer av kampanjen “Ingen mennesker er ulovlige”, og her har man uttalt seg både om Maria Amelie-saken og om de sultestreikende etiopierne i Domkirken. Caritas har også uttalt seg mer spesifikt i forbindelse med Maria Amelie-saken (http://www.caritas.no/news.asp?c=213&id=1184199).

Men dette er ikke nok. Jeg savner en større tydelighet fra Den Katolske Kirke som institusjon, gjennom erklæringer, deltakelse i markeringer og på andre måter. Hvor er Norges Katolske Kvinneforbund (NKKF)? Hvor er Norges Unge Katolikker (NUK)? Hvor er Norsk katolsk Bisperåd? Hvor er Pastoralrådet?  Og – ikke minst: Hvor er Justitia et Pax (Kommisjonen for rettferdighet og fred i Oslo katolske bispedømme)?
Den katolske Kirke er en innvandrerkirke. Omtrent 65 prosent av dens medlemmer har innvandrerbakgrunn. Fra reformasjonen i 1537 frem til 1843 var denne Kirken ikke-eksisterende i Norge. I dag er den en del av landets religiøse, kulturelle og sosiale landskap. Jeg stiller spørsmålet: Hvor var Kirkens røst da Maria Amelie ble arrestert? Hvor var Kirkens røst da etiopierne sultestreiket? Hvor er Kirkens røst når fortvilte mennesker begår selvmord, når politiet henter barn midt på natten for å sende dem til en utrygg fremtid i et land de ikke kjenner?
Med hjemmel i loven blir det i Norge begått en moralsk urett mot mennesker som søker asyl, beskyttelse og en bedre fremtid for seg og sine. Den katolske Kirke har plikt til å protestere mot denne uretten, fordi Kirken har en moralsk plikt til å fordømme handlinger som er i strid med Guds bud.  Hvis Kirken ikke protesterer, blir den selv delaktig i denne uretten.

“Du skal ikke undertrykke de fremmede, for du var selv en fremmed…”
Jeg oppfordrer Den katolske Kirke i Norge til å etterleve dette budet, la sin røst høre og uttrykke sin moralske fordømmelse av den institusjonaliserte undertrykkelsen av de fremmede i vårt land. Hvis vi ikke gjør det, risikerer vi at Kirkens Herre, når Han kommer igjen, møter oss med ordene: “Jeg var fremmed, og dere tok ikke imot meg”.

Unni Lefébure
Katolikk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar